• Home
  • Nieuws
  • Hangmat Gigant, een internationale webwinkel die durft te concurreren met de grote spelers

Hangmat Gigant, een internationale webwinkel die durft te concurreren met de grote spelers

Concurreren met grote partijen als Bol.com, Wehkamp en Amazon, daar is lef voor nodig. Hangmat Gigant is zo'n webwinkel die na jaren hard werken is uitgegroeid tot een internationale webwinkel die durft te concurreren met deze grote partijen. Een droom die acht jaar geleden is gestart op een zolderkamertje. Hangmat Gigant is opgebouwd door Kees van Dijk (1988). Naast het runnen van maar liefst 10 internationale webwinkels, deelt hij graag zijn kennis op het gebied van E-commerce via webwinkelsucces.nl. Tijdens zijn studie Commerciële Economie was hij al actief met het bouwen van websites. Via webklik.nl konden ondernemers zelf een kant-en-klare webwinkel online bij hem afnemen. Nadat hij de site webklik.nl had verkocht is Kees meteen gestart met dat wat hij het liefst doet: zelf een webwinkel runnen. Van Dijk: "In mijn eerste webwinkel verkocht ik fairtrade producten. De opstartfase was echt pionieren. De inkomsten waren niet meteen genoeg om van rond te komen. Ik ben in die periode ook gaan bloggen en heb zo webwinkelsucces.nl gestart. Een blog site waarin ik nog steeds ondernemers adviseer op gebied van e-commerce." Zijn jarenlange ervaring met het bouwen van websites in combinatie met zijn ondernemersdrang heeft hem nu een goedlopende webwinkel gebracht. Hangmat Gigant.nl biedt de consument prachtige hangmatten en hangstoelen in alle soorten en maten. In het assortiment nog steeds 80% fairtrade producten. "Om te kunnen concurreren met partijen als bol.com en Wehkamp moet je ook kritisch zijn op je assortiment. Wij onderscheiden ons echt op gebied van service, levertijd en natuurlijk onze showroom. Wij zijn een echte 'specialised reseller'. De klant vindt bij ons een uitgebreide product kennis. Of hij nu een hangmat zoekt voor in zijn tuin of een luxe hangstoel voor op zijn balkon. Bij ons krijgt de klant een persoonlijk advies en kan hij desgewenst op locatie komen kijken. Hij kan er dan voor kiezen om meteen het product mee te nemen of deze later alsnog via onze website te bestellen. Wat op onze site staat hebben wij ook altijd op voorraad."

Welke webshop software kies je?

Het bouwen van een webshop, of dat opnieuw inrichten is, of als starter, brengt je tot de keuze voor het type webwinkel software. "In de periode dat ik de webwinkel startte was Magento veruit het meest ontwikkeld. SaaS software (Software as a Service) zoals we die nu wel veel zien, bijvoorbeeld MyShop en SEO Shop, bieden nu een prima oplossing voor starters. In de periode dat wij startten was alleen Magento ver vooruit. Nu zie je dat oplossingen als SEO Shop ontzettend hard ontwikkelen. Toch kozen wij bij de inrichting van onze nieuwe site weer voor Magento (Communitiy 1.8.1). Hiermee kan je zelf in de code werken. Ook de vele plugins die beschikbaar zijn bieden ons de mogelijkheid om veel zelf te doen. Werken met Magento kan wel complex zijn, dit moet je wel leren. Je kunt dus ook fouten maken." aldus van Dijk.

Hoe kies je de juiste webshop software? Natuurlijk speelt mee welke processen voor je webshop leidend zijn. Hangmat Gigant koos er voor om het voorraadbeheer via een ERP-pakket ((Enterpise Resource Planning) te embedden in Magento. Deze is gekoppeld via een plugin. Alles verloopt dan bij Hangmat Gigant via Magento. Ook de betalingen zijn geregeld via een plugin (van Docdata Payments). Met de plugin die nu draait verloopt dit vlekkeloos. Aansluiten is in principe heel simpel. De integratie zou je kunnen doen binnen een half uur.

Een goede checkout is simpel

"Een goede checkout start bij de winkelwagen", alsdus van Dijk. "Geef duidelijk informatie over de levertijd. Hiermee win je vertrouwen bij je klant. In Duitsland geven we ook uitgebreid informatie over btw en verzendkosten. Zorg verder dat je checkout zeer overzichtelijk is. Vraag niets te veel. Een geboortedatum of telefoonnummer heb je helemaal niet nodig. Vermoei je klant daar dan ook niet mee. Maak de checkout zo simpel mogelijk en biedt de juiste betaalmethoden."

'Een Payment Service Provider biedt hulp bij internationale ambities in een specifieke markt.' Vanuit zijn ervaring met het bouwen en runnen van webshops heeft van Dijk veel ervaring met PSP's. "Met de plugin van Docdata Payments hebben wij al onze 10 internationale webshops in 1 backoffice van Magento Multistore ondergebracht. Daarbij maken we ook gebruik van de One Page Checkout. Deze hebben we geïntegreerd met de One Step Checkout van Magento. Het grote voordeel van de One Page Checkout van Docdata Payments is dat wanneer een betaling mislukt de klant gewoon weer terechtkomt in het betaalmenu om met een andere betaalmethode alsnog de aankoop af te ronden. Sinds wij de One Page Checkout hebben geïntegreerd, zien wij echt een aanzienlijke daling van pending payments en dus een toenemende conversie." Het internationale karakter van Docdata Payments heeft de doorslag gegeven in de keuze van een PSP. Het ruime aanbod van betaalmethoden en het customizen van het betaalmenu per land is voor Hangmat Gigant ook van belang. "In Duitsland hebben wij bijvoorbeeld andere betaalmethoden bovenaan staan, is de checkout pagina in het Duits en kunnen onze klanten een bankoverschrijving uitvoeren naar een bank ik eigen land. Dat voelt vertrouwd. Ook zijn de kosten doorslaggevend geweest in de keuze voor een PSP. De kosten bij Docdata Payments zijn transparant en wij hebben niet te maken met opstapeling van onverwachte kosten voor extra betaalmethoden of een extra website die wij opnemen."

Een ander voordeel dat Hangmat Gigant ervaart door de koppeling met Docdata Payments is dat ook het crediteren erg eenvoudig gaat. Medewerkers van Hangmat Gigant maken nu een creditfactuur aan via Magento. Docdata Payments boekt de gelden terug op de rekening van de klant. Omdat Hangmat Gigant 10 verschillende webwinkels heeft is het voor hen tijdbesparend om alles vanuit 1 backoffice te regelen. Verschillende werknemers hebben toegang zonder dat zij verschillende rechten moeten aanmaken en een veelvoud aan inloggegevens moeten beheren voor de medewerkers.

Aan Nederland alleen hebben we niet genoeg

Hangmatten zijn echt specifieke producten waarbij Hangmat Gigant aan een verkoopland als Nederland alleen niet genoeg heeft. Van Dijk: "Wij moeten wel naar het buitenland om goede verkoopresultaten neer te zetten. Het is van belang om de webshop echt te bouwen voor het land waarin we zaken doen. Dus geen Nederlandse website voor de Belgische markt, wij hebben een Belgische webshop voor de Belgische markt en een Duitse webshop voor de Duitse markt. Hier komt heel wat bij kijken. Aanpassingen in wet- en regelgeving bijvoorbeeld. In Nederland adverteren wij met de actie 'geen verzendkosten'. In onze Duitse webshop kunnen wij dat niet zomaar vermelden. Daar moeten we specifiek vermelden dat dit alleen geldt voor bestellingen die verstuurd worden binnen Duitsland. Ook een keurmerk van Trusted Shops kostte ons bijna 3 weken, waarbij we ook nog werden geconfronteerd met een flink rapport van gewenste aanpassingen. Het thuiswinkel waarborg voor Nederland is een stuk eenvoudiger te realiseren. Vooral de Duitse markt kent voor ons serieuze concurrentie, denk hierbij aan Amazon. Waarschijnlijk is het ook de wet- en regelgeving in Duitsland die ervoor zorgt dat de partijen die er opereren ook serieuze partijen zijn. Heb je internationale ambities? Zorg eerst dat je in Nederland alles op orde hebt en ga dan pas naar het buitenland. Voor het opzetten van een internationale webshop ben je waarschijnlijk het dubbele aan kosten kwijt. Je moet veel investeren aan het customizen en rekening houden met plaatselijke wetgeving."

Een laatste tip die Van Dijk ons mee geeft: "Een webwinkel beginnen is voornamelijk leren. Wil je een webwinkel beginnen, neem er de tijd voor en werk hard. Het komt niet vanzelf."

Deel dit online via social media

FacebookTwitterLinkedin

GASTHEER

GOLD SPONSOR

SILVER SPONSOR

BRONZE SPONSOR

gemeenteAlmere Landmark website WelcomeTrack website Advisie website