Leapp investeert in vertical logistics

Rogier van Camp is er - samen met zijn team van meer dan 150 Apple wizards - in geslaagd om zijn bedrijf leapp synoniem te laten worden voor refurbished Apple products in Nederland. Gebruikte Apple-producten krijgen een tweede leven.


In recenter veroverde markten als België en Duitsland heeft leapp niet dezelfde geschiedenis en de merkbekendheid als in Nederland, maar het gaat er ook hard.

Businessmodel
Leapp is naast een retailer ook producent. De producten worden nagekeken, onderdelen vervangen als nodig en ze worden volledig geüpgraded met de meest recente software. Daarnaast krijgen de artikelen volledig nieuwe verpakkingen, aangepast op het type (shock proof en milieuvriendelijk) wat verder bijdraagt aan het gevoel van een ‘nieuw’ product. Het bedrijf lift daarnaast mee op de sterke brand identity van één merk: Apple. Een vrij uniek businessmodel.

‘De uitdaging in onze business ligt vooral in de aanvoer van producten’, aldus Van Camp. ‘We hebben dan ook contracten met bedrijven over de hele wereld die de instroom van producten helpen garanderen, want de vraag is bijzonder groot.’

Logistiek
Een jaarlijkse omzetgroei van meer dan 100 procent brengt ook wel wat groeipijnen met zich mee, niet in het minst op logistiek vlak.

Van Camp: ‘Vanaf dag één hebben we sterk geïnvesteerd in vertical logistics. We hebben een eigen centrale voorraad in Amsterdam en ook de winkels in Antwerpen en Düsseldorf hebben die rol voor hun lokale markt.’

Ecologische voetafdruk
Heel belangrijk is de software die aanvoer, beschikbaarheid en locatie in real time inzichtelijk maakt en slimme oplossingen aanreikt.

‘Aanvankelijk beheerden we deze flows heel eenvoudig, met Excel files en een koppeling met Magento Enterprise’, refereert Rogier naar 2011. ‘Vanuit die learnings zijn we daarna de software op maat gaan schrijven. Een slim watervalsysteem brengt nu product, locatie en voorraad in volgorde van efficiëntie naar voren. Lang niet alles vertrekt dus vanuit ons centraal warehouse. Daarmee beperken we ook de ecologische voetafdruk, wat wij niet onbelangrijk vinden.’

Hij vervolgt: ‘Geen enkel product dat bij ons binnen- of buiten gaat, heeft een EAN-code. Het zijn dan ook allemaal unieke producten die verrijkt werden en een nieuw leven krijgen. Na het refurbishen voegen we die verrijking toe aan de ID van het toestel, waardoor het een soort paspoort wordt.’

Belevering
Voor transport maakt leapp gebruik van zowel eigen vervoer als partners. PostNL levert online orders in Nederland en België en vaak ook transport tussen winkels onderling en DHL is de partner voor de Duitse markt. Dynalogic brengt dan weer de ingeruilde toestellen van bij de Apple Premium dealers naar het labo in Amsterdam, waar ze gerefurbished worden.

Rogier van der Camps collega Richard Oskam , supply chain manager bij leapp, gaat tijdens Logistiek & E-commerce, dieper in op de logistieke uitdagingen van leapp. Er zijn nog kaarten beschikbaar voor de vakdag op 14 juni in Almere.

Deel dit online via social media

FacebookTwitterLinkedin

GASTHEER

GOLD SPONSOR

SILVER SPONSOR

BRONZE SPONSOR

gemeenteAlmere Landmark website WelcomeTrack website Advisie website