‘Magazijnen zijn net diesels’

De opkomt van e-commerce stelt retailers voor enorme uitdagingen. Hun logistieke kosten zijn de afgelopen jaren de pan uit gerezen, schetst Walther Ploos van Amstel in de aanloop naar zijn presentatie op Logistiek & E-commerce. Online verkopers krijgen er maar moeilijk grip op.

‘Behalve meer snelheid wordt tegenwoordig ook steeds meer nauwkeurigheid gevraagd’, legt Ploos van Amstel uit. ‘Denk aan tijdvakleveringen. Deze uitdagingen zorgen ervoor dat er gemiddeld minder zendingen per rit meegaan’, aldus de Lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam.

Productiviteit in magazijnen
De logistieke productiviteit daalt niet alleen op de last mile, ook in de magazijnen. Ploos van Amstel: ‘Bij e-commerce kun je pas wat doen als je een order binnen hebt. Het is pull, terwijl je vroeger op gezette tijden voorraad naar de winkels pushte. Je moet die processen volledig opnieuw inrichten, à la Coolblue en Picnic, of je moet heel goed gebruik maken van big data, zoals Docdata en CB doen. Dan kun je alsnog een hoge productiviteit realiseren, van negen- tot twaalfhonderd orderregels per uur. Die magazijnen zijn net diesels: eenmaal warm blijven ze draaien. Ik kom trouwens retailers tegen die trots zijn op vijftig ordergels per uur, moet je nagaan.’

Op zijn minst lachwekkend
E-commerce logistiek is totaal iets anders dan traditionele winkellogistiek, wil Ploos van Amstel maar zeggen: ‘V&D, Hema en legio andere partijen hebben het gecombineerd, maar zijn daarop teruggekomen. Het is op zijn minst lachwekkend om e-fulfilment er zelf even bij te doen, de kloksnelheid ligt er veel hoger en door de steeds veeleisender klanten zie je de handling-kosten exploderen. Het lukt zelfs Amazon, best in class, trouwens nog maar nauwelijks om de kosten voor fulfilment onder de 20 procent te houden.’

Integraal kijken
De lector pleit voor een integrale aanpak van e-commerce logistiek. ‘Dan praat je over voorraad, warehousing en transport, de drie pijlers van logistiek. Vroeger kon je dat in alle rust per pijler optimaliseren. Nu kom ik nog steeds van die verschillende “directoraten” tegen binnen organisaties, maar je moet echt integraal kijken, in één keer goede keuzes maken om de cost to serve te beperken.’

Margekillers
Ploos van Amstel zal op het congres de belangrijkste margekillers in e-commerce logistiek bespreken, waarbij hij ook ingaat op de uitdagingen in b2b.

Deel dit online via social media

FacebookTwitterLinkedin

GASTHEER

GOLD SPONSOR

SILVER SPONSOR

BRONZE SPONSOR

gemeenteAlmere Landmark website WelcomeTrack website Advisie website